VVD-lijsttrekker Dilan Yeşilgöz zette bij de presentatie van het verkiezingsprogramma Economie en Veiligheid centraal, thema’s waarop de VVD van oudsher een sterk profiel heeft.
Uit ons doorlopend verkiezingsonderzoek naar de mediaprofilering van lijsttrekkers blijkt dat de aanvoerder van de VVD nog weinig in beeld komt met haar eigen onderwerpen. In de berichtgeving van de afgelopen 2,5 maanden gaat het vooral over discussies over haar leiderschapspositie en de ontwikkelingen rond de tweet over Douw Bob.
Dit patroon zagen we ook in 2006, bij de eerste campagne van Mark Rutte. Toen lag de nadruk ook op interne zaken (strijd met Rita Verdonk) en raakte de thematische profilering versnipperd. Een interne VVD-commissie concludeerde destijds mede op basis van ons onderzoek dat de partij zich sterker moest focussen op de eigen thema’s.
Tot aan de verkiezingen analyseert Publistat of het de lijsttrekkers lukt om hun eigen thema’s over het voetlicht te brengen.
Meer weten? Houd onze LinkedIn en website in de gaten of neem contact op met een van onze collega’s.
*Onderzoeksopzet: analisten verzamelen publiciteit met vermeldingen van lijsttrekkers van politieke partijen. Bronnen: AD, Telegraaf, NRC, Volkskrant, Trouw, FD.nl, NOS.nl, NU.nl