Freddy Heineken zei ooit: “Het maakt niet uit wat ze over je schrijven, als ze je naam maar goed spellen.”
Maar geldt dat ook voor lijsttrekkers in campagnetijd?

Voor ons doorlopende verkiezingsonderzoek keken we naar berichtgeving in landelijke media over zes lijsttrekkers, en vergeleken dat met de zetelpeilingen van Peilingwijzer.

De uitkomst is duidelijk: grote zichtbaarheid zorgt niet automatisch voor meer zetels, inhoud doet er wel degelijk toe!

➡️ Geert Wilders werd van alle lijsttrekkers het vaakst genoemd, maar de zetelstand van de PVV bleef stabiel: Na het SBS-debat begon de PVV zelfs te dalen in de peilingen; de toon was dan ook overwegend kritisch (wat we in ons vorige blog al constateerden).
➡️ Rob Jetten laat het tegenovergestelde zien: zowel zijn zichtbaarheid als de positie van zijn partij steeg de afgelopen weken. De publiciteit was dan ook overwegend positief.
➡️ Henri Bontenbal kwam eveneens vaak terug in de berichtgeving, maar het CDA verloor juist terrein in de peilingen, vooral na commotie over zijn uitspraken over religieus onderwijs.

Een open deur wellicht, maar geruststellend voor ons als een bureau dat graag de inhoud in duikt!